Abel Tasman 31/3-2/4

Vi fick stanna i Picton till runt 12 för var tvungna att vänta på färjan som kom med alla nya bussfolk. Vi åkte via stället där de filmade in tunn-scenen i hobbit när de flyr från alverna. Eller ja delar av det för det var inte så forsande som i filmen och kan tänka mig att 90% var ytterst fake men i vilket fall var det himla fint där!

Sen åkte vi vidare mot Abel Tasman National Park. Vi bodde på ett ställe som hette "The Barn", kan säga att förväntningarna var otroligt låga på detta vandrarhem! Därför var vi lika positivt överraskade när det var väligt nygjort, endast enkelsängar, fräscha badrum och ett jättestort kök, dröm! Vi lagade en gemensam middag allihopa på bussen, eller ja alla som kände för att hosta upp 5 dollar vilket var 95 %. Efter middagen hade vi en "vinprovning" som vår busschaufför ledde, det var helt oseriöst men ändå kul och det var roligt att umgås med lite nya människor också.

Dagen efter var det dags att faktiskt besöka nationalparken. Vi hade bokat halvdag segling till Anchorage bay och sedan planerade vi att gå en 4 timmars vandring/promenad tillbaka. Det var också så dagen utspelade sig, underbart när det går enligt planerna! Seglingen var väldigt härlig, jag älskar att vara på en båt och vi kunde bara ligga och sola och njuta och ifall vi ville titta upp så såg det helt sagolikt ut runt omkring oss. Gyllene stränder överallt, asså verkligen gyllene.. Så vackert. Stranden vi kom till med segelbåten var också superfin så klart, vi åt lunch där tog det himla lugnt och började sen traska tillbaka... Det var inte helt underbart. Det var varmt, det var uppförsbacke, det var till största delen djungel. Men då och då fick man en glimt av en till vacker strand. Hahah det var tragiskt att efter ett tag ( ca 3 timmar) så när vi kom till där man kunde gå ner för att få en bättre vy så säger vi "naaah det är bara en till vacker strand", man vänjer sig! Så hemskt.... EFter en lite för lång promenad var vi tillslut tillbaka till vårt vandrarhem. FIck stressduscha för att sen gå till ett hamburgeställe, typ food truck, och den hamburgaren hade allt på sig! Men den var underbart god! Såååå god! Och enorm! Sen var det att gå direkt och sova för bussen åkte därifrån klockan 07.00. Det gjorde dock att vi fick sen väldigt häftig sol med strålar genom, äsch strunt samma en bild säger mer än tusen ord så scrolla ner!

Solen kvällen innan (efter för lång promenad)

Och solen morgonen efter:

Kände ändå att det var helt okej ställe att vara på ett tag