Delfiner!

På söndagen var det tags för dolphine cruise!! Vi fick tyvärr intte simma med dem visade det sig för det var bebisdelfiner i gruppen men vi fick iallafall se dem! Inte bara det, vi såg späckhuggare också det var väldigt coolt! Hade velat simma och men det är okej!

Kanske får chansen att simma med delfiner när jag är på sydön (läs: kanske är villig att betala 170 dollar). Övrigt så har jag bokat min resa till sydön nu så jag flyger på lördag och börjar bussturen på söndag. Uppdateringar på bloggen kommer därför va ännu sämre än vanligt, möjligtvis ingen förrän jag kommer tillbaka den 16:e april. Förutom detta så har jag också förkortat min EF-vistelse till den 24:e april, mest för att spara pengar för jag har varit väldigt nöjd här! Tror jag kommer stanna kvar i Auckland ett tag dock sen i Wellington och efter det vet jag inte riktigt ärligt talat. Får se vad som händer!

Cape Reinga

I fredags så fick vi skippa skolan helt och hållet öfr att åka upp till bay of islands och hinna njuta av dagen. Vi åkte från Auckland vid 8, hämtade upp två killar som är kompisar till tjejerna jag var med. Sen åkte vi ca 3,5 timmar tills vi var framme i Paihia. Vi tog det lugnt resten av dagen, va på stranden, gick runt i staden (tog väl typ 15 minuter), lagade mat och la oss tidigt med tanke på att vi va tvungna att gå upp 6 på lördagen.

På lördagmorgon klockan 7.15 stod en buss utanför vårt vandrarhem redo att ta oss till Cape Reinga. Bussturen var 4 timmar lång med ett stopp för en tropisk skog, mest regn dock, och sen ett stopp för att köpa lunch. Sen var vi framme vid Cape Reinga, det var faktiskt väldigt häftigt! Man såg hur de två haven möttes och ja vädigt vackert var det. Säger ju det, hela detta landet är underbart!

På vägen hem stannade vi på ninety mile beach ( som egentligen är ca 60 miles men drygt 90 km) för sandboarding. Det var väldigt roligt, särskilt för mig som stannade på brädan hela tiden och slapp sand överallt. Killarna dock tyckte det var en bra idé att vara två på samma bräda, det va inte en bra idé... men guiden sa efteråt att ingen har provat det innan så de kommer ju bli ihågkomna. Sen stannade vi på ett annat ställe på stranden innan vi körde på den i ca en timma.

Efter detta var det ett stopp på vad som skulle vara den bästa fish and chipsen i världen, vet inte om det är sant men det var gott iallafall!

Volvo ocean race

Tack vare att cyklonen var här så blev ju racet framflyttat vilket gjorde att vi igår kunde gå och se starten! Det var på skoltid men vi är bara 4 elever i klassen denna veckan och min lärare tyckte att det var en bra idé så vi fick se den! Båtarna är verkligen väldigt stora!! Det var massor av andra när som jag hade tyckt var stora annars men asså oj. Men det var ändå häftigt.

Det blev så klart inte mörkar men blir ju så när man fotar rakt mot solen...

Händelserik men bildlös söndag

Vi åkte på morgonen till Waitomo caves som ligger ungefär 2 timmar från Rotorua. Där är man inne i en grotta och det är helt mörkt förutom lysmaskar i taket som ser ut m stjärninr, det var verkligen supervackert men tyvärr fick man inte ta några bilder. Efter det åkte vi till Kiwi house där man alltså kunde se en kiwi-fågel. Vi hade tajmat det så att vi kunde vara där när den blev matad och det var väldigt kul för den liksom istället för att äts bara attackerade skötaren istället genom att bita tag i han byxor och sen sparka honom. Såg väldigt roligt ur! Man fick inte ta kort på den heller men det fanns andra fåglar där också och de fick man iallafall ta kort på!

Sen började vi köra hemåt, vi var lite oroliga med tanke på cyklonen som var på väg mot Nya Zeeland men som tur var så missade den oss så när som på lite regn. Allt som allt en ytterst trevlig helg!!

Bildbomb-lördag

Dagen inleddes när vi blev upphämtade klockan 8.30 på morgonen för att åka till raftingen.
Första vattefallet
Andra... och:
Ja så bra gick det! Men det var himla kul!
Det var en väldigt trevlig och rolig grupp vi var med också så det förbättrade ju upplevelsen ännu mer!

Efter raftingen åkte vi till Wai-O-Tapu thermal wonderland där man kan se massor av kokande sjöar, kokande lera mm. Det var väldigt häftigt och jag kan säga att det såg ut som på bilderna med färgerna, bilderna är inte redigerade alls utan egentligen är det nog ännu mer färger. Enda nackdelen var att det verkligen stank svavel konstant och var väldigt varmt men definitivt värt!!!
Selfie-time!

Till middag efteråt blev det en pizza och sedan åkte vi till Polynesian spa med olika bad som ska va bra för en. Alla pooler var dock över 38 grader så vi klarade väl av ca en timma innan vi gav upp och åkte hem och sov.

Maori

I fredag så fick vi skolka från sista lektionen för vi hade nämligen bestämt oss för att åka till Rotorua och för att hinna med allt vi ville göra så fick vi även utnytttja fredagkvällen. Trots diverse besvär med vägar so mvar avstängda, GPS som inte funkade osv så kom vi ändå fram med en halvtimma tillgodo innan vi skulle bli upphämtade. Klockan 19.00 stod en bil utanför vandrarhemmet för att hämta upp oss och åka till en Maori-by. Vi blev iniformerade om lite av vad som skulle hände och så och sen var vi framme. Först har de en sorts "ritual", vet int vad jag ska kalla det men det är någon sorts hotdans menad att skrämmas och sedan ska man plocka upp en sorts "gåva" för att visa att man inte vill kriga. Vi fick inte skratta när de gjorde detta för det skulle vara respektlöst men asså det var svårt. Det var en blandning av väldigt roligt och faktiskt väldigt skrämmande, hade jag inte vetat att det bara var för att visa kulturen och i princip för underhållning hade man nog blivit rädd. Sen fick vi gå runt i byn, se en haka, höra mer om olika sakaer som är viktiga för dem, se när de tog upp vår mat ur jorden, hangi, och sedan fick vi äta! Mycket bra kväll tycker jag, definitivt värt!

Onsdag + torsdag förra veckan

Onsdag var återigen studentkväll med utgång. Gratis pizza är verkligen en bra grej! Mindre bra beslut var att stanna längre än till när sista bussen gick, detta resulterade i att jag var hemma 02.30 och jag skulle upp 06.30 för att gå till skolan. Yäy för studentliv. Vi var också bara 5 i klassen under hela veckan men kan meddela att torsdag morgon var vi 3. Men Det var en väldigt rolig kväll/natt så jag är ändå nöjd, segt att betala taxin dock men men. På torsdagen efter skolan gick vi trots extrem trötthet till volvo ocean village, vilket var nere vid hamnen med lite saker man kan göra så det var kul. Efter det åt vi en kaka-glass-hamburgare. Det är alltså två kakor med glass emellan. UNDERBART. Verkligen himmelskt gott. De kakorna är de godaste ever!

Hobbiton

Igår åkte vi till Hobbiton! Om jag ska vara ärlig så var väl inte mina förväntnigar skyhöga, mest för att jag sen vi bestämde oss för att åka har tänkt på hur dyrt det var, det va verkligen superdyrt för bara några timmars guidning genom landskapet men asså oj va häftigt det var!! Jag är ju inte ens någon sagan om ringen-nörd så jag va tveksam på om det ens skulle vara värt att åka dit överhuvudtaget, men sen tänkte jag att när kommer jag få chansen att åka hit igen, jag måste passa på att se det nu när jag är här! SÅ bra beslut!! Det var 43 små hobbithus, de flesta i olika storlekar, så att de filmar hobbitarna vid de stora husen och sen Gandalf vid de mindre så att han ser mycket större ut. Vi fick reda på massa knep de använde sig av i filmer och vilka kamera-trick de hade och så. Det var intressant men förstörde ju lite måste jag säga, nästa gång man ser filmen kommer man ju bara tänka på det. Men det var ocskå några väldigt roliga saker som hur otroligt noga de var med alla detaljer.

Vi är ju alltså i Nya Zeeland (om någon har missat det) och det är ju alltså landet som har 7-8 gånger så många får som de har människor och farmen där de har hobbiton har 13 000 får. Men tydligen va dessa fåren inte tillräckligt Middle Earth-iga så de importerade andra får... För att visa i bild i ca 5 sekunder av första filmen. I boken står det ocskå att det är plommon träd i Hobbitbyn, men plommonträd var för höga så det har istälet äpple-och päronträd där nu men till gfilmen så plockade de alla frukter och alla blad och satte dit plommon och konstgjorda blad i stället..... Någon som märkte att det ens fanns plommonträd i filmen?? Ja massa sån random-fakta och konstiga detaljer fick vi reda på och det var kul och helt fantastikt hur noga de faktiskt har varit!

En lite tråkig detalj var ju att man kunde inte gå in i hobbithusen, de har bara en utsida och sen har de filmat alla scener inne i huset i Wellington, så man kan öppna dörrarna på vissa av dem men det ser inte ur som i filmen, besvikelse. Men en till sak som de sa, när de först satte upp hela grejen så var det i kontraktet att så fprt de var klara så skulle de ta ner allt igen för ägarna (det är privatägt) skulle kunna ha sina får där igen. Men sen hade de problem med att ta ner det pga av väder och sen kom filmen ut och alla ville se det så de bestämde sig för att bygga upp det igen och ha det som turistattraktion.

Coromandel dag 2

Andra dagen i Coromandel, dvs i söndags, satten vi klockan på 07.00 så att vi skulle kunna komma iväg vid 8 då det tog ca 40 minuter att åka till hot water beach och man måste vara där när det är lågvatten (Low tide) som var på sitt lägsta 10.22. Det gick inte riktigt som vi tänkt, vi kom iväg runt 8.30 men det var okej! Vi trodde att vi skulle behöva gå en lång promenad för att komma till där man ska gräva sin pool men det var precis vid parkeringen så det var ju bra och tidssparande. Så vi fick gå runt och leta efter efter perfekta stället att gräva på som inte var för varmt eller för kallt. Till slut hittade vi en bra plats, grävde en riktigt djup grop då värmen kom underifrån och det kom vågor med kallvatten då och då. Sen satte vi oss och bara njöt. Det var faktiskt väldigt häftigt. Jag gillade det men sen efteråt hade man sand överallt, alltså öööverallt resten av dagen.

Vi åkte därifrån ca 2 timmar efter vi kommit för vi hade blivit tipsade om en annan strand vi behövde åka till, New Chumps beach. Så vi åkte dit. Först kom vi till en annan strand som också den var fin men de vi prata med sa att New chumps var ännu bättre, man behöve bara gå 30 min för att komma dit. Vi bestämde oss för att äta vår lunch, pastasallad, på den första stranden och sen fortsätta vår vandring. Det var helt klart värt det! Otroligt korkat att gå i flipflops men både vandringen och sen stranden var verkligen helt otroligt. Vi stannade där i några timmar. Jag tyckte det var lite läskigt att vada pga att det var ganska stora vågor. Vanligtvis tycker jag det är väldigt roligt men den här stranden hade ju ingen livvakt eller något sådant, den var helt naturlig så ingen som kollar och vet om det är farliga undervattensströmar mm. Plus att vi inte hade någon täckning med mobilen så hade något hänt hade det varit kört så vi höll oss väldigt nära stranden. Strömmarna puttade oss mest in mot stranden när de märktes för det höll på att gå mot högvatten helta tiden så var väl inte så farligt egentligen men tyckte det var bättre att ta det säkra före det osäkra heheh.

Efter det åkte vi till coromandel-stan, snarare by eller något men det var mysigt, tog 2 minuter att köra igenom och ca 10 minuter att gå. Vi hade tänkt äta middag men tyckte det var för dyrt så i begav oss hemåt istället och kom fram vid 21 så jag var hemma runt 22 och jag bara åt och sen däckade för det blev ju inte mycket sömn denna helgen och desto mer sol och bad och med varm Nyzeeländsk sol.

Allt som allt en väldigt bra helg!!
Hot Water Beach. Alla hade sin egen lilla pool, vissa ställen var så varma att man inte ens kunde gå där utan att bränna fötterna. På första bilden så är själva varmvatten källan ungefär så långt till vänster på stranden som man kan se.
Den första stranden vi kom till där vi åt vår lunch. Inget att klaga på måste jag säga det var superfint även här.
Vägen till New Chumps, halva vägen såg ut så här och andra halvan var i "djungel", inga bilder från det dock för var för fokuserad på att kolla ett steg framåt hela tiden för att undvika att snubbla.
New Chumps, det var ännu vackrare än man kan se på bilderna. Verkligen häftigt och så värt promenaden!!
Vi samlade på oss fina snäckor hela vägen också vilket saktade ner oss men de var så fina så ville ha en bild på dem!

Utsikten på vägen hem. Detta var från en utsiktisplats dock men alltså i princip hela vägen genom coromandel längs med kusten var bara helt fantastisk! Och det var ungefär halva vägen hem, sen var det väg men fortfarande vackert med massor av grönt längs med vägen. Älskar naturen i detta landet!

Coromandel.....igen

Ja, jag var ju i Coromandel för nårga veckor sedan men det var bara över en dag och det kändes mest som att vi satt i bilen hela tiden ärligt talat, så det fanns mer att se och göra och njuta av! Vi hade från början planerat att åka på fredagkväll och stanna till söndag men sen ville vi gå på den festivalen jag skrev om i förra inlägget och det kunde vi ju då antingen göra fredagkväll eller söndagkväll. Eftersom vi inte behövde betala för en extra dag med bilen och en till natt på vandrarhem om vi gick på fredagen så blev valet rätt så enkelt! I och med etta ville vi dock komma iväg så tidigt som möjligt då vi visste att det kunde ta upp till 4 timmar att åka dit. Biluthyrningen öppnade klockan 8 så vi möttes 7.30 och gick dit gemensamt. Bilen vi fick var hur söt som helst! Pytteliten men så gullig! Vill ha en sån bil. Ingen aning om vad det var för märke, kände inte igen det så nu kommer jag inte ihåg.

Vi kom iallafall iväg i tid och var framme vid Cathedral cove 2 och en halv timma senare. Promenaden kändes mycket kortare dennan gången av nån anledning, vet inte varför. Sen spederade vi några timmar där på stranden. Det var så klart helt underbart och vi hade verkligen jättetur med vädret hela helgen. Bara blå himmel och solsken. Sedan åkte vi vidare mot vårt vandrarhem. Denna sträckan fick jag köra. Jag tycker det är roligt att köra här faktiskt, dooooock råkade jag när jag skulle svänga vänster ut efter att vi varit och handlat mat glömma bort att jag är i Nya Zeeland. Svängde ut på fel väg.... och det var kant mellan de olika riktningarna... så var tvungen att backa. Det var iofs så klart inga problem då det uppenbarligen inte var några andra bilar som körde där just då (uppenbart eftersom ifall andra bilar hade kört där hade jag ju sett vilket håll de kör) Men men det är sån som händer, alla gör det en gång, jag hade bara oturen att jag inte bara kunde köra in i rätt körfält direkt.

Vandrarhemmet var mysigt, vi fick vår egna lilla stuga så det var kul. Vi lagade spagetti och typ köttfärssås, kan inte riktigt kalla det köttfärssås med gott samvete men tänk på att vi är fattiga studenter i ett vandrarhem utan några som helst bas ingredienser och väldigt outrustat kök. Men det var gott iallafall! Vå plan var från början att sedan efteråt åka till hot water beach på kvällen men en av tjejerna som var med kände sig sjuk så vi bestämde oss för att stanna hemma och åka dit morgonen efter. Det var nog lika bra för vi andra var också väldigt trötta.

Vet att jag lagt upp i princip samma bilder tidigare men det är så fruktansvärt vackert (kan någon ge förslag på andra liknande adjektiv???) här så vill visa det!

Chinese lantern festival

I fredags bestämde vi oss för att gå til en kinesisk festival, det var väldigt mysigt. Väldigt vackert med alla lyktor överallt. Dock var vi bara där medan det fortfarande var ljust så kan tänka mig att det var ännu vackrare senare på kvällen men men vi skulle upp tidigt nästa morgon så ville hem och sova.

Mt. Eden

Alla rekommenderar hela tiden att man ska klättra upp på Mount Eden som är en vulkan ganska mitt i Auckland och kolla på solnedgånen härifrån. Så detta bestämde vi oss för att göra i torsdags och snacka om att det var värt det! Utsikten var bättre än från sky tower enligt mig och solnedgånen var så vacker. Det var verkligen helt magiskt!

Återigen studentkväll

I onsdags var det återigen studentkväll men eftersom vi denna veckan igen har det vanliga schemat när vi slutar tidigt på onsdagar så bestämde sig jag och Nienke (försök uttala det rätt, men hon är en klasskompis) oss för att åka till Takapuna och njuta av solen innan vi skulle möta upp de andra. Det var jättehärligtmen sen fick vi lite bråttom när vi skulle in till stan igen så vi fick sminka oss på stranden med minispeglar, måste ha sett väldigt underligt ut för alla andra men det var ju också en upplevelse.

Sen åkte vi då tillbaka för att gå it och äta middag. Den här gången blev det på den baren vi brukar gå på efter vi har ätit för där har de nämligen en deal (på onsdagar) att man får en gratis pizza om man köper en drink, för 5 dollar, så jag köpte alltså ett glas vin och en pizza för 5 dollar. Det känns ändå väldigt värt måste jag säga. Jag ver inte ute lika sent denna gången utan tog bussen hem klockan 23 så jag skulle upp och va i skolan 8.40 på torsdagen.