Kaikoura 29/3-30/3

 Vi åkte från Christchurch klockan 10 på morgonen och spenderade sedan x antal timmar på bussen, inte säker på exakt när vi kom fram. Vi checkade in på vårt vandrarhem som kallades 'the Lazy Shack' men som var bättre än det låter, hade eget badrum i vårt rum och det är något man uppskattar! Planen för Kaikoura var att äta kräftor som staden (byn?) är känd för och inte åka på en till delfin-"kryssning" eftersom jag veckan innan gjorde det i Bay of Islands..... Jupp det gick sådär, en tjej på bussen sa att simma med delfiner var den häftigase upplevelsen i hennes liv (typ) och att vi MÅSTE göra det! Sakt och gjort där försvann 170 dollar på den bokningen. Men det var för morgonen efter så återkommer med det!
 
Man kunde också åka på en annan båttur och se valar men där drog jag min gräns. Nr vi hade checkat in åkte vi med bussen till ett ställe där vi kunde se bebissälar dock och det var gratis och de var söta så det var kul! Sen gick vi ner till byn och letade efter en kräft-restaurang men när vi upptcäkte att det var 45 dollar för en halv portion bestämde vi oss för att äta fish and chips istället. Jag var med två andra tjejer som jag sen också var med tills de åkte åt andra håll. En från USA och en från England vilket ledde till lite olika diskussioner om det engelska språket, upptäckte överlag att jag definitivt pratar mer amerikanska. Rolig fakta är att hon som är brittisk använde massa ord jag aldrig hört och varje gång kollade jag på hon som var amerikan och blev lättad över att hon inte heller visste vad ordet betydde haha. 
 
Denna kvällen var det ocskå final i Cricket, Australien mot Nya Zeeland, Brittiska tjejen spenderade typ en halvtimma av matchen att förklara för oss andra, vilket var den enda tiden vi spenderade med att titta för vi tänkte verkligen inte kolla på hela (de kan vara upp till typ 5-6 timmar). Slutade tyvärr med Australien vann så det var ju dålig stämning men som tur var så förstår sig ju ingen på bussen på cricket, ytterst underlig sport.
 
Dagen efter var det att gå upp klockan 5 för att vara på delfin-turen klockan 6 och se soluppgången. Det var svinkallt på morgonen, speciellt när vi tagit på oss våtdräkterna (torrdräkt?) som skulle hålla oss varma i vattnet. Vi kom ut i båtarna medan det fortfarande var mörkt och sen åkte vi för att börja leta. Det roliga var att även denna gången lyckades vi se späckhuggare!! Hahah väldigt coolt och de var ännu närmare båten denna gången. Sen hittade vi en delfingrupp och asså WOW! Denna gången var det inte 15 st det var närmare 500!! Och simma med dem var helt otroligt, Det var så kul när man simmade runt och runt och de simmade runt en som någon sorts tävling. De var helt fria och vilda så det var deras eget val och nyfikenhet som gjorde att de ville leka och asså jag är såå glad att jag gjorde detta!!! Och oj vad långt detta blev, om någon orkade läsa alllt så är det nu över och bilderna kommer här: 
 
 
I följande tre bilder så har delfinerna känt av att det är en späckhuggare (som ibland äter delfiner) äri närheten så alla flyr bortåt, det var väldigt häftigt att se! Alla simmar, hoppar, botåt i en rad/pil-formationgrej så fort det kan och även om det inte är kul att de är livrädda så var det väldigt coolt! Och alla överlevde, vad vi kunde se. 
 
Kan meddela att jag tog över 500 bilder under delfinturen så om ni inte kände att ni fick nog av soluppgång, späckhuggar-eller delfinbilder så har jag ca 490 till att erbjuda!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0