Queenstown 6/4-9/4

Som ni kan se på datumen kommer detta bli ett långt inlägg men valde ändå att skriva om allt i samma för att hålla mig till min struktur så det är bara att stå ut! 
 
DAG 1
 
Efter vi lämnat Wanaka och var på väg mot Queenstown så åkte vi förbi den 45:e parallellen(??) och vår förare har en tradition att altid korsa den naken.. ja fråga inte och han bjöd in alla som ville att delta, jag och 7/10 av bussen kände inte för det så stannade i bussen men någroa hänge faktiskt på, såklart var det bara killar som sprang helt nakna men några tjejer tog av sig till underkläderna. Vi fick självklart inte ta bilder på detta men det var andra turister en bit bort som nog fick ett par intressanta bilder.
 
 Efter detta lilla spektaklet åkte vi vidare mot Queenstown. Vi stannade på en del andra ställen men inte för att fota nåt särskilt, bara äta och dricka. Sen blev det besök på Karawaubron där de hade världens första bungy jump för turister iallafall, tror jag heh. Några från gjorde det, jag kände att mmm maybe not, kunde inte ens gå upp på bron utan höll mig på fast mark en bit från staketet. 
 
Sen åkte vi till vandrarhemmet och checkade in och denna gången fick vi ett superbra rum! Eget badrum, liten balkong och väldigt stort och rymligt, underbart!! På kvällen gick vi till en mexikans restauran precis bredvid vandrarhemmet och åt burritos till middag, blev en mysig kväll! 
 
DAG 2
 
Började dagen med en promenad runt sjön där och tog väl ca 100 bilder på sjön med "the Remarkables" (bergen) i bakgrunden. 
 
Det var en otroligt vacker (snälla ge mig ett nytt adjektiv för att beskriva detta land!!) promenad helt enkelt. 
 
Efter detta så hade jag bestämt mig för att åka jet boating vilket i princip går ut på att åka i en båt väldigt väldigt ort i en flod i en dal och de kör upp väldigt nära bergsväggen så man tror att man ska krascha. Tänkte att detta skulle vara ett roligare alternativ än något med höjder för detta är ju ändå "äventyrarnas stad" och det kändes inte särskilt farligt för jag åkte med två barnfamiljer och man behövde inte ens skriva på någon "om jag skadas eller dör är det inte ert fel"-kontrakt. Men det var roligt, hade förmodligen varit roligare om jag inte var själv men men kul att hitta på något! 
Ville inte betaa 20 dollar för ett foto så tog bild på fotot hehe. 
 
Till middag blev det Ferg Burgers som är känt som Nya Zeelands bästa burgare, det är kö där från att de öppnar till de stänger och de har öppet typ 20 timmar varje dag! Men vi var smarta och beställde via telefon och gick sen och hämtade dem och åt nere vid sjön. Den var underbar!!
 
DAG 3
 
Så sista dagen blev det att åka gondol upp på ett av bergen som omringar staden och sedan åka 5 vändor med luge som är jag vet inte hur man ska besktiva det men kanske lite som go cart men det är liksom ingen motor utan det är bara det att det är nerförsbacke hela vägen och man kan bromsa "vagnen" Utsikten var så klart helt otrolig. Sen bestämde sig mina vänner för en 4 timmars vandring som jag inte riktigt kände för så det var meningen att kag skulle ta gondolen ner själv men när jag kollade på det så kände jag att nej en promenad ner känns mer lockande. (pga den extrema höjdrädslan jag har om det var otydligt, resan upp var inte helt underbar men fick ingen panikattack) Promenaden ner var SÅ brant!! Det var helt sjukt, och folk gick faktiskt UPP den vägen?? Vad tänker de med kan man undra, mina knän var riktigt sure på mig när jag kom ner. Ingen kulinarisk upplevelse denna dag utan det blev nudlar till både lunch och middag.  
 
 
// Det var allt för denna gången men kom tillbaka för tre nätter till efter Deep South

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0