Lördag

I lördags bestämde vi oss för att åka till Rangitoto Island ( älskar verkligen namnen på alla slällena här, så mysiga!) Det är en vulkanö precis utanför Auckland och när jag säger att det är en vulkanö menar jag att det är en ö med en vulkan punkt. Eller en vulkan som är en ö. Ni fattar grejen. I alla fall så är det en ganska redig promenad man får där, inte så farlig som jag hade trott dock vi gick väl kanske totalt 4-5 timmar kanske och inte i en extrem takt direkt plus att vi stannade var 5:e minut för att ta bilder. Eller ja de andra stannade då mitt minne på mobilen va full och jag kunde inte fota längre efter ca en timma. 
 
Vi gick förbi lavagrottorna (Lava caves, vet inte om man ska översätta det eller inte) men annars var det en ganska rakt upp vandring mot toppen. Kratern på vulkanen var helt igenväxt med massor av grönt och vackra träd. Faktiskt så var hela ön väldigt grön, trodde det skulle vara mer svart och ja stenar och själva marken var ofta svart men mest var det väldigt grönt överallt, hur fint som helst. Det är också väldigt orört av människor, bara någrra få ställen som har "byggnader" dvs nån trägrej. Det är bara natur.
 
Sedan kom vi upp till toppen-topppen där de byggt en liksom stor plattform och vi fick se utsikten. WOW. Det var helt otroligt och ärligt talat var jag glad att jag då inte hade någon typ av kamera för det innebar att jag bara kunde njuta och supa in allt omkring mig. Det var verkligen superhäftigt! 
 
När vi kollat klart (egentligen inte, hade kunnat stanna där i flera timmar) gick vi neråt igen och vi hade innan bestämt att vi ville gå längs kusten för att få se så mycket som möjligt och också gå förbi en fin strand. När vi kom ner från själva toppen dock så stod det på en skylt att det skulle ta 3 timmar att gå den vägen och vi hade ca 2 innan den sista färjan så vi var oroliga att vi inte skulle hinna. Vi såg då att det fanns guide-traktor-med-släp precis där och vi skojfrågade ledaren om vi inte kunde få plats och åka med. Efter att vi pratat en stund om huruvida vi skulle hinna gå eller inte och vi förmodligen framstod lite lätt som vilsna små
 
 
turister så sa han att vi kunde få åka med halvvägs! Så snällt. Sedan pratar han med de andra passagerarna och säger att han lovat oss skjuts och "finns det några lediga knän de kan få sitta i". Inte min favorit kanske men passagerarna var också de trevliga och knödde sig så att vi fick varsin plats lite här och var. De är verkligen trevliga här!!
 
Vi hann med färjan med marginal och sedan åkte vi direkt hem. Jag var helt slut. Men Ian serverade för första gången lax och det var helt underbart gott! Jag fick också ett glas vin till maten så jag gick och la mig lycklig klockan 21 och somnade på kanske 10 minuter.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0