Helt osammanhängande blogginlägg

Idag regnade det för första gången sen jag kom hit. Alltså mycket regn. Men jag var inne i stan och kollade runt, lite egen sight-seeing osv. Det var iallafall trevligt. Annars har jag tagit det lugnt villket är skönt. Tur att jag inte åkte till stranden iallafall, vilket jag hade planerat först. 
 
Okej några konstiga saker de gör här borta på andra sidan jorden. 
 
1. Korsningsövergångsställerna. Det blir grönt för gång trafikanterna åt alla håll samtidigt. Dvs man kan korsa diagonalt. Det är konstigt. Den räknar också ner från när det är 30 sekunder till det blir röd gubbe igen.
 
2. De utalar e som i. Som siven, istället för seven. Kort i inte långt. Låter jätteskumt.
 
3. De säger också "cheers" och "eh" hela tiden. "Cheers" istället för hej då eller tack eller ja lite vad som och "eh" är typ som "eller" i varje fråga som ställs: "so you had a good time, eh?". 
 
4. De kallar sig själva för "kiwis" inget rasistiskt, inget konstigt men allt med Nya Zeeland är "kiwi". Förutom Maori då. 
 
Sen har det så klart massor av slang jag aldrig hört förut. Man är ju ganska van vid brittiska slangord, väldigt van vid amerikanska men jag har nog aldrig riktigt hört nyzeeländare prata bara vanligt innan. 
 
Men faktiskt så förutom smågrejer uppenbarligen, och hela maori-kulturen så är Nya Zeeland in så annnorlunda från Sverige, nästan förvånad över hur likt det är. Eller ja, här iallafall, och eftersom en tredjedel av befolkningen bor här så kanske det inte är riktigt så här på andra ställen, får resa runt och upptäcka alla andra städer också! Den här helgen har jag börjat på en lista av allt jag vill se och göra medan jag är här. Tycker alltid det är lättar att göra saker när jag kan pricka av dem sen. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0