Hobbiton

Igår åkte vi till Hobbiton! Om jag ska vara ärlig så var väl inte mina förväntnigar skyhöga, mest för att jag sen vi bestämde oss för att åka har tänkt på hur dyrt det var, det va verkligen superdyrt för bara några timmars guidning genom landskapet men asså oj va häftigt det var!! Jag är ju inte ens någon sagan om ringen-nörd så jag va tveksam på om det ens skulle vara värt att åka dit överhuvudtaget, men sen tänkte jag att när kommer jag få chansen att åka hit igen, jag måste passa på att se det nu när jag är här! SÅ bra beslut!! Det var 43 små hobbithus, de flesta i olika storlekar, så att de filmar hobbitarna vid de stora husen och sen Gandalf vid de mindre så att han ser mycket större ut. Vi fick reda på massa knep de använde sig av i filmer och vilka kamera-trick de hade och så. Det var intressant men förstörde ju lite måste jag säga, nästa gång man ser filmen kommer man ju bara tänka på det. Men det var ocskå några väldigt roliga saker som hur otroligt noga de var med alla detaljer.
 
Vi är ju alltså i Nya Zeeland (om någon har missat det) och det är ju alltså landet som har 7-8 gånger så många får som de har människor och farmen där de har hobbiton har 13 000 får. Men tydligen va dessa fåren inte tillräckligt Middle Earth-iga så de importerade andra får... För att visa i bild i ca 5 sekunder av första filmen. I boken står det ocskå att det är plommon träd i Hobbitbyn, men plommonträd var för höga så det har istälet äpple-och päronträd där nu men till gfilmen så plockade de alla frukter och alla blad och satte dit plommon och konstgjorda blad i stället..... Någon som märkte att det ens fanns plommonträd i filmen?? Ja massa sån random-fakta och konstiga detaljer fick vi reda på och det var kul och helt fantastikt hur noga de faktiskt har varit! 
 
En lite tråkig detalj var ju att man kunde inte gå in i hobbithusen, de har bara en utsida och sen har de filmat alla scener inne i huset i Wellington, så man kan öppna dörrarna på vissa av dem men det ser inte ur som i filmen, besvikelse. Men en till sak som de sa, när de först satte upp hela grejen så var det i kontraktet att så fprt de var klara så skulle de ta ner allt igen för ägarna (det är privatägt) skulle kunna ha sina får där igen. Men sen hade de problem med att ta ner det pga av väder och sen kom filmen ut och alla ville se det så de bestämde sig för att bygga upp det igen och ha det som turistattraktion. 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Moster

Såå söta hus! Där skulle jag vilja bo! Men lite överdrivet med detaljerna i filmen..
Kram

Svar: Eller hur!! Tyvärr som sagt ingen insida till husen... Hahah jag håller med, la verkligen inte ens märke till detaljerna:Kram
Johanna Rodell

2015-03-14 @ 11:16:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0